Wat zijn de voordelen van een SEO check?
26 jul, 2023
Affiliate marketing
juni 26, 2023
942 Weergave(s)
Ben jij begonnen met het verkopen van producten op Bol.com, maar vallen de resultaten tegen? Dan ben jij niet de enige met dit probleem. De concurrentie op Bol.com is zo groot, dat het enorm lastig wordt om überhaupt gevonden te worden in de zoekresultaten van Bol.com. Toch is het zeker niet onmogelijk om succesvol te verkopen via Bol.com. In deze blog geven we je 7 tips om succesvol aan de slag te gaan.
Ga jij producten verkopen op Bol.com? Zorg dan voor een razendsnelle levering! Kies bijvoorbeeld voor de logistiek van Bol.com. Je kunt dan via Bol.com verzendlabels uitdraaien en je pakket dezelfde dag nog naar een verzendpunt brengen. De volgende tekst komt dan bij je product te staan ‘voor 23:59 besteld, morgen in huis’.
Wanneer deze tekst bij jouw product komt te staan, scoor jij hoger in de zoekresultaten van Bol.com. Lukt het jou om de levertijd te verkorten van 48 naar 24 uur? Dan levert dit volgens Bol.com een conversiestijging van gemiddeld 16% op.
Het is wel belangrijk dat je de levertijd die je belooft ook daadwerkelijk nakomt. Dus voor 23:59 besteld morgen in huis, betekent ook écht morgen in huis. Lever je dit product vervolgens een dag te laat? Dan kan dit je een slechte review opleveren. En hier rekent Bol.com jou ook op af! Houd daarom bij het bepalen van je levertijd niet alleen rekening met de tijd die jij zelf nodig hebt om het pakket in te pakken, maar ook met de tijd die de postbezorger nodig heeft om het pakket te leveren.
Het is mogelijk om de levertijd voor jouw producten aan te passen. Je kan ook per product een andere levertijd instellen. Dit doe je door naar je Bol.com verkoopaccount te gaan en te klikken op ‘artikelen’. Door vervolgens naar ‘mijn artikelen’ te gaan, krijg je al jouw producten te zien met daarachter de tekst ‘levertijd’. Klik op het bewerkingspotlood om de levertijd aan te passen.
Bol.com geeft jou een bepaalde prestatiescore op basis van jouw voorgaande bestellingen. Wil jij jouw prestatiescore bekijken? Ga dan naar het kopje ‘Prestaties’ in jouw Bol.com verkoopaccount. Hier krijg je jouw prestatiescore te zien. Een hoge prestatiescore zorgt ervoor dat je hoger in de zoekresultaten wordt getoond.
Omdat jouw product beter zichtbaar is, zullen gebruikers sneller bij jou kopen dan bij de concurrent. Op die manier is het mogelijk om zelfs met een hogere prijs dan de concurrentie, alsnog jouw product te verkopen. Dit komt omdat Bol.com jou met een hoge prestatiescore als een goede verkoper ziet.
Ga jij aan de slag met het realiseren van een hoge prestatiescore? Dan kost dit wel de nodige tijd. Je krijgt een hogere prestatiescore door een snelle levertijd te hanteren en positieve beoordelingen te verkrijgen. Op die manier wordt de kans op een koopblok ook aanzienlijk hoger.
Als verkoper is de koopblok positie de beste positie die je kunt hebben. Het koopblok is namelijk het allereerste resultaat dat wordt getoond wanneer een gebruiker zoekt naar een bepaald product. Op basis van verschillende factoren selecteert Bol.com wie het beste aanbod heeft, en wie dus het koopblok krijgt. Lukt het jou om met een product de koopblok positie te bemachtigen? Dan stijgen jouw conversiecijfers met gemiddeld 30%. Je wil deze positie dus absoluut bereiken!
Hieronder nemen we de verschillende factoren met je door die bepalen of jij de koopblok positie krijgt:
Een goede verhouding tussen deze drie factoren is essentieel om het koopblok te krijgen. Omdat het aanbod zo groot is, moet Bol.com streng zijn. Zo is het bijvoorbeeld een vereiste om een goede responstijd te hebben waarbij je binnen 8 kantooruren op minimaal 90% van alle vragen en klachten moet antwoorden. Daarnaast moet je om überhaupt kans te maken op het koopblok, een gemiddelde klantenbeoordeling van een 8 of hoger hebben. De eisen zijn dus vrij streng, maar het koopblok levert je wel écht iets op.
Het eerste dat een gebruiker ziet wanneer hij naar een bepaald product zoekt, zijn de producttitel en de productafbeelding. Daarom is het belangrijk om de onderscheidende kenmerken van het product te benoemen in de titel. Gebruikers scannen de producten namelijk op onderlinge verschillen.
Dit is overigens niet de enige reden waarom een sterke producttitel zo belangrijk is. Met een goede titel scoor je namelijk ook hoger qua vindbaarheid. Weet jij jouw product zo specifiek mogelijk te omschrijven? Dan resulteert dit in een betere positie in zoekmachines zoals Google.
Voor het schrijven van een sterke producttitel, zou je de volgende formule kunnen gebruiken:
[merk] [productcode of productnaam] – [producttype] – [kenmerk 1] – [kenmerk 2]
Daarnaast is het goed om je producttitel maximaal 70 karakters lang te maken. Anders kapt Google in de zoekresultaten de producttitel af. Hierdoor zien bezoekers niet in één oogopslag alle informatie. Dat is natuurlijk zonde!
Naast een sterke producttitel, is een overtuigende productomschrijving ook van groot belang. Het blijkt namelijk dat 76% van de bezoekers de productomschrijving leest. Bij het schrijven van de productomschrijving is het belangrijk om niet te veel overbodige informatie over het product te schrijven, maar de lezer écht gaat overtuigen.
Schrijf een korte en bondige tekst over het product en probeer je product echt te verkopen. Vertel bijvoorbeeld in de eerste alinea waarin jouw product zich onderscheidt. Benoem ook altijd de belangrijkste productdetails. Op die manier weet de bezoeker goed wat hij van het product kan verwachten.
Een goede productafbeelding doet wonderen voor jouw succes op Bol.com. Dat komt omdat mensen maar 20% onthouden van wat ze lezen, 10% van wat ze horen en 80% van wat ze zien. Er zijn veel verkopers op Bol.com die slechte en onscherpe productafbeeldingen gebruiken. Hierdoor kun jij de concurrentie makkelijk een stapje voorblijven.
Veel verkopers op Bol.com hebben niet de capaciteit om goede productfoto’s te maken. Hierdoor zijn weinig producten voorzien van professioneel beeldmateriaal. En hier liggen kansen voor jou. Je maakt jezelf al onderscheidend door simpelweg geoptimaliseerde productfoto’s te gebruiken.
Houd jouw voorraad altijd goed in de gaten! Werk altijd jouw voorraad bij, zodat je nooit een bestelling moet annuleren omdat je onvoldoende voorraad hebt. Wil jij jouw voorraad aanpassen? Ga dan naar het kopje ‘mijn artikelen’ en klik op ‘vrije voorraad’. Door op het bewerkingspotlood te klikken, kun je de voorraad aanpassen. Staat de voorraad van een bepaald artikel op 0? Dan haalt Bol.com het product automatisch offline. Op die manier kun je nooit iets verkopen dat je niet op voorraad hebt.
Ben jij een startende ondernemer? Dan is het nog mogelijk om je voorraad na iedere verkoop of retour handmatig bij te werken. Maar ontvang jij meer dan 5 bestellingen per week? Dan wordt het tijd om dit proces te automatiseren. Op die manier voorkom je dat je foutjes maakt. Het automatiseren van je voorraadbeheer is mogelijk met Channable. Hiermee is het mogelijk om voorraadgegevens te synchroniseren waardoor er bij iedere bestelling via Bol.com automatisch één product van de voorraad wordt afgehaald.
Wil jij kans maken op het koopblok van Bol.com? Dan moet je minimaal 8 uit de 10 sterren scoren als het gaat om reviews. Het verkrijgen van reviews is enorm zinvol. Consumenten kopen jouw product namelijk eerder wanneer zij positieve reviews lezen. Daarnaast zijn consumenten bereid meer te betalen voor een product met veel positieve reviews.
Juist wanneer de klant tevreden is, is hij minder snel bereid om een review te plaatsen. De meeste mensen komen pas in actie als ze een negatieve ervaring hebben. Daarom moet je juist tevreden klanten vragen om een review te schrijven.
Zo kun je bijvoorbeeld een foldertje bij de bestelling doen, waarin je de klant vraagt om een review achter te laten. Je legt hier dan stap voor stap uit hoe hij dit moet doen. Ook zou je een kortingscode kunnen weggeven wanneer iemand een review achterlaat. Op die manier zorg je ook nog voor een herhalingsaankoop!
Met behulp van bovenstaande tips kun jij aan de slag met het verkopen van producten via Bol.com. Heb je nog vragen? Neem dan contact op met hét media- en marketingbureau uit Nuenen: Impact Media Concepts. Deze specialisten staan voor jou klaar om alle vragen te beantwoorden.
Sam is e-commerce specialist bij een online marketingbureau. Hij heeft al de nodige kennis en ervaring op het gebied van e-commerce en hij deelt deze kennis graag met anderen.