Wat zijn de voordelen van een SEO check?
26 jul, 2023
Online marketing
mei 12, 2023
877 Weergave(s)
Maak jij maandelijks nieuwe landingspagina’s om meer websitebezoekers te krijgen, maar blijft de conversie uit? Dan is de kans groot dat je de focus te veel legt op het genereren van verkeer in plaats van op de daadwerkelijke conversie. Dit is zonde want wanneer de gebruiker eenmaal op je website is, wil je ook dat hij actie onderneemt. Daarom leggen we graag uit wat je moet doen om een landingspagina wél te laten converteren.
We kennen verschillende soorten landingspagina’s. Denk maar aan landingspagina’s voor de zoekmachines en campagnelandingspagina’s. Voordat je een effectieve landingspagina kunt ontwikkelen, moet je eerst duidelijk hebben wat je doelstellingen zijn.
Is het jouw doel om beter gevonden te worden in zoekmachines zoals Google? Dan leg je met jouw landingspagina de focus op een bepaald zoekwoord. Je wil dat gebruikers niet alleen op je website terechtkomen, maar vervolgens ook doorklikken naar andere pagina’s. Doelen kunnen zijn om het aantal unieke websitebezoekers of de gemiddelde sessieduur te verhogen.
Wanneer iemand op jouw landingspagina terecht is gekomen is het jouw doel om hem of haar een bepaalde handeling te laten verrichten. Acties waar je aan kunt denken zijn het achterlaten van een e-mailadres, het downloaden van een brochure of het aanschaffen van een bepaald product. Het doel kan ook zijn om meer bezoekers contact te laten opnemen met jouw bedrijf.
Met jouw landingspagina wil je laten zien dat jij de vakspecialist bent. Dit is niet alleen interessant voor bedrijven die diensten verkopen, maar ook voor ondernemers met een webshop. Stel jouw bedrijf verkoopt sportkleding. Schrijf dan een blog met tips voor goede oefeningen. In de blog kun je ook weer doorverwijzen naar jouw producten.
Jij moet alles weten over je doelgroep. De leeftijd, het geslacht én de persoonlijkheid zijn hierbij belangrijke onderdelen. Heb jij de belangrijkste aspecten van je doelgroep in kaart gebracht? Dan is de volgende uitdaging om in te spelen op hun behoeften. Hierbij zijn zaken als het kleurgebruik en de tone of voice op jouw landingspagina van groot belang.
Wil jij jouw doelgroep écht overtuigen? Dan kun je hiervoor verschillende technieken gebruiken. Hieronder nemen we twee psychologische technieken met je door die jouw landingspagina écht laten converteren.
Stel je ziet een reclame van een tandenpasta merk. Hierin vertelt een tandarts in zijn witte jas dat hij het product zelf ook gebruikt en hier enorm tevreden over is. Dit maakt natuurlijk meer indruk op ons dan wanneer een simpele huismoeder over de tandenpasta vertelt. Je bent dus sneller geneigd het product te kopen wanneer het wordt gepromoot door een specialist.
Dit kun je natuurlijk ook toepassen op jouw landingspagina. Gebruik bijvoorbeeld een opvallende button met de tekst “vraag om de mening van een echte vakspecialist”.
Mensen zijn kuddedieren. Zien we dat anderen iets hebben? Dan willen we dit zelf ook. Ook hier kun jij goed op inspelen met jouw landingspagina. Wil jij gebruikers overtuigen? Dan moet je bewijzen dat meer mensen hetzelfde hebben gedaan. Op die manier zijn mensen sneller geneigd om een bepaalde actie uit te voeren. Dit zijn voorbeelden van teksten die je op jouw landingspagina zou kunnen zetten:
Je wil de kans op conversie zo veel mogelijk vergroten. Daarom moet je alle afleiding op de landingspagina weghalen. Er mogen enkel elementen op de landingspagina aanwezig zijn die de de bezoeker stimuleren om de gewenste actie uit te voeren. Neem dus afscheid van overbodige video’s, afbeeldingen en knoppen.
Bezoekers nemen altijd een bepaalde emotie met zich mee. De uitdaging is aan jou om in te spelen op deze emoties. Over het algemeen kunnen bezoekers zich in twee toestanden bevinden:
1: Steady state emotion: de bezoeker ervaart een bepaald probleem. De bezoeker is op zoek naar een product of dienst dat een oplossing biedt voor dit probleem. De steady state emotion is dus de emotie die bezoekers moeten hebben als ze op jouw landingspagina terechtkomen.
2: Target state emotion: deze emotie heeft een bezoekers wanneer zijn problemen zijn opgelost door een dienst of product. Het is dus een emotie die los zou moeten komen na de aanschaf van jouw product of dienst.
Kortom, het is dus de bedoeling dat jouw product of dienst ervoor zorgt dat mensen in de steady state emotion worden geholpen naar de target state emotion. Op jouw landingspagina spreek je bezoekers aan op hun steady state emotion.
Op basis van het doel van jouw landingspagina bepaal je hoeveel tekst je gebruikt. Wanneer je mensen wilt informeren kun je natuurlijk flink wat tekst gebruiken, maar in de meeste gevallen gebruik je liever niet te veel tekst. Zorg ervoor dat iedere zin op jouw landingspagina de bezoeker stimuleert om te converteren. Hierbij zijn de titel, subtitel én de inleiding de belangrijkste stukken tekst.
Wist jij dat de titel vijf keer meer gelezen wordt dan de rest van de tekst op jouw landingspagina? Met je titel moet je dus in één oogopslag duidelijk maken wat je te bieden hebt. Onderzoek middels A/B testen welke koptekst het beste werkt. Een sterke titel sluit volledig aan op de zoekopdracht of de advertentie waar de bezoeker op geklikt heeft.
Focus je met de titel op het probleem van de bezoeker en op welke manier jij hier een oplossing voor biedt. Daarnaast werkt het altijd goed om cijfers in je titel te gebruiken. Bijvoorbeeld: “8 tips om jouw landingspagina te optimaliseren”. Probeer jouw titel ook niet te lang te maken. Met een titel van maximaal 8 woorden zit je altijd goed.
Na de headline krijgt de subtitel de meeste aandacht op jouw landingspagina. Zorg er dus voor dat deze subtitel de bezoeker vasthoudt en hem verleidt om op de CTA van je landingspagina te klikken. Je kunt de subtitel gebruiken om een bepaalde actie te stimuleren, maar bijvoorbeeld ook om het voordeel van jouw product of dienst te benadrukken.
Niet iedereen zal een start maken aan het lezen van jouw inleiding. Toch moet je het belang van een overtuigende inleiding niet onderschatten. Schrijf een inleiding die ervoor zorgt dat de lezer de aandacht vasthoudt. Begin bijvoorbeeld bij het probleem waar jouw potentiële klant mee worstelt. Daarna maak je dit probleem groter en leg je uit hoe jouw product of dienst dé oplossing biedt. Omdat de lezer zich herkent in dit probleem, is hij sneller geneigd om verder te lezen. Laten we dit toelichten met een voorbeeld.
Voorbeeld: Heb jij een knallende website gemaakt, maar stromen de websitebezoekers nog niet binnen? Zonder bezoekers is het onmogelijk om meer producten te verkopen. Daarom geven wij jou 8 tips om je website hoger te laten scoren in Google. Zo word jij online beter vindbaar bij potentiële klanten.
De call to action is een van de belangrijkste onderdelen op jouw landingspagina. Op basis van jouw doelstelling, de zoekintentie en de fase van de customer journey kies jij de best passende CTA voor je landingspagina. Om het maximale uit jouw CTA te halen is het raadzaam om rekening te houden met de volgende punten:
Houd de resultaten bij door te kijken naar het conversiepercentage, het formulierverlatingspercentage en het bouncepercentage. Ook kun je naar de tijd kijken waarin een bezoeker op jouw landingspagina is geweest. Op die manier kun je de link leggen met hoeveel tijd de bezoeker gemiddeld nodig heeft om conversie te maken.
Maak altijd duidelijk dat scrollen een optie is. Op die manier zorg je ervoor dat de bezoeker alle relevante informatie kan krijgen. Dat is uiteraard van grote invloed op de effectiviteit van je landingspagina. Anders zou je bezoeker namelijk de sociale bewijskracht kunnen missen waardoor hij minder snel op de CTA klikt. Denk er dus goed over na welke informatie je above te fold en below the fold zet.
Of je jouw CTA above the fold of below the fold zet is afhankelijk van het type aanbod en de fase van de customer journey. Is jouw aanbod vrij eenvoudig en zijn bezoekers al bekend met jouw merk? Dan is de kans op conversie automatisch al wat hoger. De ideale plek voor jouw CTA is in dit geval above the fold. Ook wanneer bezoekers nog niet bekend zijn met je merk, maar het aanbod wel eenvoudig en laagdrempelig is, is above the fold de juiste plek voor jouw CTA.
Is jouw aanbod wat complexer en heeft jouw product of dienst meer uitleg nodig? Dan is het logischer om je CTA below the fold te plaatsen. Op die manier geef je bezoekers de mogelijkheid om meer te weten te komen over het product of de dienst. Het is dus niet zo dat de CTA altijd above the fold moet komen te staan. Sterker nog, in sommige gevallen is de kans op conversie juist groter wanneer de CTA below the fold staat.
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone om te surfen op het internet. Dit wil zeggen dat een steeds groter wordend gedeelte van jouw websitebezoekers binnenkomt via mobiel. Daarom moet jouw landingspagina er ook op mobiel fantastisch uitzien. Grote lappen tekst zijn op mobiel een absolute no-go! Denk ook goed na wat je op mobiel above the fold plaatst. Hier heb je natuurlijk minder ruimte dan op desktop.
Leonie is marketeer bij een online marketingbureau. Zij deelt haar kennis over online marketing graag met anderen.